Neve

Usein kysyttyä valokuidusta

Kysymys: Kuinka syvään kaapelointi tulee kaivaa omalle pihalle?
Vastaus: Suositeltava asennussyvyys on noin 40 cm.

Kysymys: Kuinka jyrkkiä mutkia kaapelikanavassa voi olla?
Vastaus: Korkeintaan 45 asteen mutkia

Kysymys: Tuleeko kaapelointi vetää ulkona sijaitsevan sähköpääkeskuksen kautta?
Vastaus: Ei tarvitse. Kaapelointi voidaan tuoda suoraan seinän läpi tai käyttämällä olemassa olevia putkituksia.
Putkeen laitetaan vetolanka valmiiksi ja liitokset tehdään tehdasvalmisteisia osia käyttäen.

Kysymys: Saako teiltä opastusta reitittimen sijoittamisessa oikeaan paikkaan talossamme?
Vastaus: Kyllä, asentajamme neuvoo tässä. Urakoitsijamme ottaa yhteyttä ennen töiden aloittamista tontilla.

Kysymys: Kytketäänkö reititin pistorasiaan?
Vastaus: Kuitupäätelaite tarvitsee pistorasian toimiakseen.

Kysymys: Voiko tiedonsiirron nopeutta tulevaisuudessa nostaa?

Vastaus: Kyllä voi, ottamalla yhteyttä asiakaspalvelumme.

Kysymys: Voiko liittymämaksun maksaa useammassa osassa?
Vastaus: Maksu voidaan jaksottaa useampaan erään. Tällöin liittymähinta jaetaan useammalla peräkkäiselle kuukaudelle.

Kysymys: Onko reitittimessä tavallinen lähiverkkoliitäntä Rj45, jolla laitteen voi liittää rakennuksen lähiverkkoon ja viedä langattoman tukiaseman parempaan sijaintiin. Ellei, millä tavoin kuitupäätelaite liitetään WiFi-tukiasemaan?
Vastaus: Laitteessa on 1-4 kpl RJ45-liitäntöjä (giga ethernet). Kuitupäätelaitteesta on versio, jossa WiFi on sisäänrakennettuna, sekä versio jossa WiFiä ei ole. Viimeksi mainitun kanssa toimitamme erillisen WiFi-tukiaseman, joka liitetään kuitupäätelaitteen LAN-porttiin ethernet-kaapelilla.

Kysymys: Jos kaapeli on pakko viedä rakennuksen seinän läpi, kuinka suuri reikä seinään on tehtävä?
Vastaus: Seinään porattavan reikä on n. 6-8mm. Läpivientikaapelin halkaisija on noin 5 mm. Tämä on tarpeen, mikäli kohteessa ei ole valmista putkitusta.

Kysymys: Minkälainen muunnin tulee sisäverkon osalta, onko sen nopeus 10 Gb/s vai 1 Gb/s?
Vastaus: Kuitupäätteen nopeus on latausnopeus 2,5 / lähetysnopeus 1,25 Gbit/s.

Kysymys: Millainen valokuidun päätelaite/mediamuunnin on?
Vastaus: Katso kohta Päätelaitteet (Näistä tarvitaan vielä lisäinfoa valmistajilta)

Kysymys: Onko mahdollista tilata pelkästään liittymä ilman palveluita? Eli palvelut tilaisin sen jälkeen, kun nykyisen liittymän määräaikaisuus loppuu.
Vastaus: Palvelut tulee tilata liittymän kanssa, mutta palvelujen kytkentäajankohta on sovittavissa. Mikäli kyseessä on mahdollinen investointi kohteen myyntiä varten, tarjoamme rakenteilla olevalle alueellemme Neve Koti -valokuituliittymää hintaan 995€ alv 24%, sisältäen 100m rakentamista. Liittymä päätetään ulkorasiaan tai kaapeli tuodaan putkituksella läpi. Sisältää maakaapelin, joka liitetään valmiiksi Neven valokuituverkkoon. Liittymä sisältää kaapelin kaivuun/aurauksen tontille sekä koneellisen siistimisen.
Asennus ei sisällä teletöitä tai päätelaitteita.

Kysymys: Onko mahdollista saada nettiyhteys kauttanne koko taloyhtiöön tai yksittäisiin asuntoihin?
Vastaus: On mahdollista. Taloyhtiö voi tilata valokuituliittymän, jos sellaista ei vielä osoitteessa ole. Hinnat riippuvat tilatusta palvelusta. Toimitusaika riippuu osoitteesta ja runkoverkkomme läheisyydestä.

Kysymys: Mitä kautta kaapeli tuodaan tontille?
Vastaus: Valokuitukaapeli tuodaan tontille yleisten teiden tai katujen kautta.

Kysymys: Minkälaisia ovat liittymien nopeuksien todelliset vaihteluvälit?
Vastaus: Loisto 100 nettipalvelun tyypillinen nopeuden vaihteluväli on 70-100%, ollen normaalisti 90% palvelun enimmäisnopeudesta ja aina vähintään 70% nimellisnopeudesta. Normaalinopeus on Viestintäviraston määritysten mukainen. Nopeampien nopeusluokkien kohdalla nopeus (vaihteluväli ja normaalinopeus) on riippuvainen sekä käytetyn laitteiston kyvykkyydestä nopeuden hyödyntämiseen, että kulloinkin käytettävän verkkoresurssin koko yhteysvälin nopeudesta.  Netin vertailukelpoinen nopeus tulee aina mitata päätelaitteen langallisesta portista. Wifin kautta mitattu nopeus on alhaisempi kuin langallinen.

Kysymys: Onko jotain sivua, josta näkee huoltotyöt tai mahdolliset verkkoviat? Näkeekö jostain onko vian korjaustyöt aloitettu?
Vastaus: Päivitämme verkkosivujamme. Tämä ominaisuus on tulossa sivuille.

Kysymys: Millaisia ovat päätelaitteet ja niiden mallit?

Vastaus: Lisää tietoa käyttämistämme päätelaitteista löydät verkkosivuiltamme (linkki).

Kysymys: Mikä on kuituliittymän arvioitu toimitusaika?
Vastaus: Töiden aloitusajat ja arvioidut toimitusajat riippuvat alueesta. Yleisesti pyrimme tekemään työt niin, että vuoden aikana rakennetut uudet liittymät toimivat vuoden loppuun mennessä.

Kysymys: Tuleeko kaapelin reitin olla suora, vai voiko reitin suunnitella?
Vastaus: Kaapeli pyritään tuomaan mahdollisimman suoraa reittiä, reittiin voi vaikuttaa omalla suunnittelulla.

Kysymys: Kuinka pitkään liittymiä tarjotaan rakennuskauden erikoishinnoilla?
Vastaus: Erikoishinnat ovat voimassa, kunnes alueen päärakentamisvaihe on ohi.

Kysymys: Mitä kanavia TV-palvelussa on?
Vastaus: Kanavat riippuvat oletko valinnut TV-palveluksi LoistoTV:n vai Loisto Viihteen. Molempien kanavatiedot tulevat löytymään verkkosivuiltamme.

Kysymys: Kuinka pitkä on sopimuksen kesto?
Vastaus: Määräaikaisen sopimuksen kesto kuluttajasopimuksissa on enintään 24 kk.

Kysymys: Kuinka voin irtisanoa palvelut?
Vastaus: Määräajan jälkeen palvelu jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Tällöin sen voi irtisanoa 2 viikon irtisanomisajalla ilmoittamalla asiakaspalveluumme puhelimitse tai sähköpostitse.

Kysymys: Kuka toimii valokuidun verkko-operaattorina?
Vastaus: Napapiirin Kuituverkot Oy

Kysymys: Minne ja miten ilmoitan havaitsemistani vioista?
Vastaus: Vioista tulee ilmoittaa asiakastukeemme joko puhelimitse kuluttajat 016 331 6566 / yritykset 016 331 6567, sähköpostitse laajakaista@neve.fi tai verkkosivuilta löytyvällä vikailmoituslomakkeella.

Kysymys:Kuinka toimintavarma palvelu on?
Vastaus: Erittäin toimintavarma. Rakennamme täysin uutta ja modernia verkkoa. Valokuitutekniikka on luotettavin tekniikka nykyaikaiseen tiedonsiirtoon ja esimerkiksi 5G mobiiliverkko edellyttää valokuitua. Valokuitu on aikaisemmin ollut käytössä runkoverkoissa.

Kysymys: Tarvitseeko sisäverkkoon tehdä muutoksia, kun hankkii valokuituliittymän?
Vastaus: Käyttämissämme päätelaitteissa on WiFi-ominaisuus, joten sisäverkkoon ei välttämättä tarvitse tehdä muutoksia. Sisäverkon voi toteuttaa täysin langattomasti asunnon sisällä. Tarpeet muutoksille tulevat omista käyttötoiveista sekä sisäverkon koosta ja rakennuksen muodosta.

NEVEn sivulla käytetään evästeitä. Lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK