USEIN KYSYTTYÄ VALOKUIDUSTA

Mitä kautta kaapeli tuodaan tontille?     
Valokuitukaapeli tuodaan tontille yleisten teiden tai katujen kautta.
Kuinka syvään kaapelointi tulee kaivaa omalle pihalle?
Suositeltava asennussyvyys on noin 40 cm.

Kuinka jyrkkiä mutkia kaapelikanavassa voi olla?
Korkeintaan 45 asteen mutkia

Tuleeko kaapelin reitin olla suora ja voiko reitin suunnitella?
Kaapeli pyritään tuomaan mahdollisimman suoraa reittiä, reittiin voi vaikuttaa omalla suunnittelulla.
Jos kaapeli on pakko viedä rakennuksen seinän läpi, kuinka suuri reikä seinään on tehtävä?
Seinään porattavan reikä on n. 6-8mm. Läpivientikaapelin halkaisija on noin 5 mm.  Tämä on tarpeen, mikäli kohteessa ei ole valmista putkitusta.

Tuleeko kaapelointi vetää ulkona sijaitsevan sähköpääkeskuksen kautta?
Ei tarvitse. Kaapelointi voidaan tuoda suoraan seinän läpi tai käyttämällä olemassa olevia putkituksia.
Putkeen laitetaan vetolanka valmiiksi ja liitokset tehdään tehdasvalmisteisia osia käyttäen.

Mikä on kuituliittymän arvioitu toimitusaika?
Töiden aloitusajat ja arvioidut toimitusajat riippuvat alueesta. Yleisesti pyrimme tekemään työt niin, että vuoden aikana rakennetut uudet liittymät toimivat vuoden loppuun mennessä.

Onko mahdollista tilata pelkästään liittymä ilman palveluita? Eli palvelut tilaisin sen jälkeen, kun nykyisen määräaikaisuus loppuu.
Palvelut tulee tilata liittymän kanssa, mutta palvelujen kytkentäajankohta on sovittavissa.

Saako teiltä opastusta päätelaitteen sijoittamisessa oikeaan paikkaan talossamme?
Kyllä, asentajamme neuvoo tässä. Urakoitsijamme ottaa yhteyttä ennen töiden aloittamista tontilla.

Kytketäänkö kuitupäätelaite pistorasiaan?
Kuitupäätelaite tarvitsee pistorasian toimiakseen.

Millaisia ovat päätelaitteet ja niiden mallit?
Löydät sivuiltamme erillisen oppaan päätelaitteiden ja lisälaitteiden teknisistä ominaisuuksista.       

Onko päätelaitteessa tavallinen lähiverkkoliitäntä Rj45, jolla laitteen voi liittää rakennuksen lähiverkkoon ja viedä langattoman tukiaseman parempaan sijaintiin. Ellei, millä tavoin kuitupäätelaite liitetään WiFi-tukiasemaan?
Laitteessa on 1-4 kpl RJ45-liitäntöjä (giga ethernet). Kuitupäätelaite ei sisällä WiFiä mutta tukiaseman voi tilata verkkokaupastamme. Tukiaseman voi liittää kuitupäätelaitteen LAN-porttiin ethernet-kaapelilla.

Tarvitseeko sisäverkkoon tehdä muutoksia, kun hankkii valokuituliittymän?
Sisäverkkoon ei välttämättä tarvitse tehdä muutoksia. Sisäverkon voi toteuttaa täysin langattomasti asunnon sisällä. Tarpeet muutoksille tulevat omista käyttötoiveista sekä sisäverkon koosta ja rakennuksen muodosta.

Voiko tiedonsiirron nopeutta tulevaisuudessa nostaa?
Kyllä voi, ottamalla yhteyttä asiakaspalvelumme.

Voiko liittymämaksun maksaa useammassa osassa?
Maksu voidaan jaksottaa useampaan erään. Tällöin liittymähinta jaetaan useammalla peräkkäiselle kuukaudelle.
       
Onko mahdollista saada nettiyhteys ja tv-palvelut kauttanne koko taloyhtiöön tai yksittäisiin asuntoihin?
On mahdollista. Taloyhtiö voi tilata valokuituliittymän, jos sellaista ei vielä osoitteessa ole. Hinnat riippuvat tilatusta palvelusta. Toimitusaika riippuu osoitteesta ja runkoverkkomme läheisyydestä.

Minkälaisia ovat liittymien nopeuksien todelliset vaihteluvälit?
Loisto 250 nettipalvelun tyypillinen nopeuden vaihteluväli on 70-100%, ollen normaalisti 85-95% palvelun enimmäisnopeudesta ja aina vähintään 70% nimellisnopeudesta.
Nopeampien nopeusluokkien kohdalla nopeus (vaihteluväli ja normaalinopeus) on riippuvainen sekä käytetyn laitteiston kyvykkyydestä nopeuden hyödyntämiseen, että kulloinkin käytettävän verkkoresurssin koko yhteysvälin nopeudesta.  
Netin vertailukelpoinen nopeus tulee aina mitata päätelaitteen langallisesta portista. Huomioithan, että Wifin kautta mitattu nopeus on alhaisempi kuin langallinen.

Kuinka pitkään liittymiä tarjotaan rakennuskauden erikoishinnoilla?
Kampanjahinnat ovat voimassa erikseen ilmoitetun kampanja-ajan tai kunnes alueen päärakentamisvaihe on ohi.

Mitä kanavia TV-palvelussa on?
Kanavat riippuvat oletko valinnut TV-palveluksi LoistoTV:n vai Loisto Viihteen. Molempien kanavatiedot löytyvät verkkosivuiltamme.

Kuinka pitkä on sopimuksen kesto?
Määräaikaisen sopimuksen kesto kuluttajasopimuksissa on enintään 24 kk.

Kuinka voin irtisanoa palvelut?
Määräajan jälkeen palvelu jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Tällöin sen voi irtisanoa 2 viikon irtisanomisajalla ilmoittamalla asiakaspalveluumme.

Kuka toimii valokuidun verkko-operaattorina?
Napapiirin Kuituverkot Oy

Minne ja miten ilmoitan havaitsemistani vioista?
Vioista tulee ilmoittaa asiakastukeemme joko puhelimitse kuluttajat 016 331 6566 / yritykset 016 331 6567, sähköpostitse tai verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella.

Kuinka toimintavarma palvelu on?
Erittäin toimintavarma. Rakennamme täysin uutta ja modernia verkkoa. Valokuitutekniikka on luotettavin tekniikka nykyaikaiseen tiedonsiirtoon ja esimerkiksi 5G mobiiliverkko edellyttää valokuitua. Valokuitu on aikaisemmin ollut käytössä runkoverkoissa.

Millaiset laskutustavat ovat valittavissa?
E-lasku ja paperilasku. Lasku tulee kuukausittain.

Mitä tapahtuu kun muutan pois kiinteistöstä, jossa on Neven valokuituliittymä tai muutan kiinteistöön, jossa on Neven valokuituliittymä?
Voit irtisanoa sopimuksesi ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Jos olet muuttamassa kiinteistöön, voit tehdä palvelusopimuksen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.