Uutiset

Neve hankkii tuotannon henkilöstölleen työsuhdeautoiksi sähköautot

1.4.2021

Napapiirin Energia ja Vesi Oy on päättänyt kantaa osaltaan vastuunsa sähkön kysyntäjoustosta sähköverkon säätötarpeen kasvaessa. Ensimmäisenä konkreettisena toimenpiteenä Neve on hankkinut yhdeksän (9) Tesla-merkkistä, vuosimallin 2021 sähköautoa tuotannon työntekijöidensä työsuhdeautoiksi. Ensimmäiset 4 autoa ovat jo tovin olleet henkilöstön käytössä.

Hieno tesla Suosiolassa

Suosiolan käyttöinsinööri Henrik Haavikko asuu Nivavaaran korkeimmalla kohdalla, joten hän sai ensimmäisten joukossa Teslan työnantajaltaan.

Suomen sähkönsiirron kantaverkkoa ylläpitävä Fingrid Oyj ostaa vakausreserviä ja maksaa sopimuskumppaneilleen korvausta osallistumisesta käyttöreservin ylläpitoon. Sähköauton kiistaton etu on, että sitä voidaan paitsi ladata verkosta myös purkaa latausta autosta verkkoon päin kun sähkön tarve toisaalla kasvaa äkillisesti. Ideana on ladata Teslat halvalla sähköllä ja purkaa akkuja kun sähkön markkinahinta pompsahtaa. Näin sähköautot hankkivat hintansa hyvin pian takaisin.

Siniaaltojen potentiaalit neutralisoituvat suprajohtimissa

Auton akun purkamisella kantaverkon suuntaan on myös muita etuja.

– Autojen akkukapasiteetille ominaisen jännitteen avulla kantaverkon värähtelytaajuus saadaan kaksinkertaistettua, mikä pienentää muuntajakäämien hukkavirtaa jopa 40%. Muuntajan servoissa tapahtuu eräänlainen inversio, joka sublimoitumisen kautta kerrostaa siniaaltojen potentiaalit suprajohtimissa neutraaliksi. Näin energiaa säästyy, selventää tuotantojohtaja Jukka Partanen vaikeita teknisiä insinööriasioita.

Työsuhdeauton saamisen ehtona on, että työntekijä sitoutuu purkamaan autonsa akkua sähköverkon suuntaan työnantajan niin vaatiessa. Yleensä sähkö on kalleinta illalla lauantaina kun kaikki sähkösaunat ja leivänpaahtimet ovat yhtä aikaa päällä.

– On siitä tietysti pientä kitinää kuulunut, että miksi pitää lähteä juuri Urheiluruudun aikaan Suosiolaan purkamaan auton akkua, mutta toisaalta moni on hirveän tyytyväinenkin, että pääsee kotosalta vähän lauantaina tuulettumaan. Ainakin itse olen, sanoo Partanen.

– Ja onhan se kaupunkilaisillekin hieno näky kun yhdeksän Teslaa ajaa jonossa Suosiolaan.

Taloudelliset hyödyt mittavia, ilmasto kiittää

Autojen hankkiminen on paitsi kädenojennus työntekijöiden suuntaan, myös taloudellisesti erittäin kannattavaa. Sähkön markkinahinnan heittelyt suuntaan jos toiseen ovat nykyään valtavia. Markkinahintoja seuraava tietokoneohjattu järjestelmä lähettää automaattisen viestin autolle ja joko lataa tai purkaa hinnan mukaan akkua kun auto on piuhan nokassa. Aivan tarkkaa euromääräistä tuottoa on vielä vaikea sanoa, mutta Neve uumoilee, että järjestelyn myötä kaukolämmön hintaa voidaan laskea jopa 13%. Sähköenergia latauksiin tuotetaan luonnollisesti Suosiolassa.

– Parastahan tässä on se, että voimme nyt jatkaa paikallisen turpeen käyttöä polttoaineena kuten ennenkin. Kun turpeella voimalassamme tuotettu sähkö ladataan sähköautoon, niin energia puhdistuu ja päästöt nollaantuvat, hihkaisee Partanen.

– Savukaasupesurimme voidaan nyt myydä ensi kesänä Venäjälle. Sillä rahalla saadaan monta Teslaa. Itselleni harkitsen maastomallia, unelmoi innokkaana metsämiehenä tunnettu Partanen.

Työntekijät tyytyväisiä

Autot jaetaan siinä järjestyksessä, millä korkeudella merenpinnasta työntekijät asuvat. Syy on yksinkertainen: mitä korkeammalta maastonkohdalta työntekijä Suosiolaan saapuu sitä enemmän hänen on jarruteltava. Sähköauto kerää jarrutuksessa energiaa akkuunsa, joten työpaikan parkkiin mäen päältä saapuessaan sen akku pullistelee täyttä varausta.

Käyttöinsinööri Henrik Haavikko oli yksi neljästä onnekkaasta, joka kuittasi Teslan Neveltä itselleen. Mies on autoonsa tyytyväinen.

– Ihan näppärä tämä on. Vuoden -22 facelift-mallia olisin toivonut, mutta ymmärrän toki valinnan näin taloudellisesti epävarmoina aikoina. Kiihtyvyyttä myös toivoisi vähän lisää, muuten olen tyytyväinen. Nahkapenkit ovat kivat ja ralliratti, tuumii Haavikko.

Hieno tesla Suosiolassa

Henrik Haavikko sanoo tykkäävänsä erityisesti Teslan ralliratista.