Uutiset

Sähköinen liikenne lisääntyy ja latausverkosto kasvaa Lapissa

28.1.2021

Neve avasi Rinteenkulman kauppakeskuksen parkkihalliin uuden pikalaturin tammikuun puolessa välissä. Rinteenkulman sähköisen liikenteen latauspisteestä löytyy nyt kaksi nopeaa ja uudenmallista 50 kW:n asemaa.

Sähköauto latauksessa Rinteenkulman latausasemalla

Asemissa on sekä eurooppalaisten autojen CCS että aasialaisten autojen Chademo pistokkeet. Nyt asennettu uusi latausasema korvasi 2015 lokakuussa käyttöönotetun vanhan aseman.

Latausasemien rakentaminen on vastaus sähköisen liikenteen lisääntyneeseen lataustarpeeseen Lapissa. Pikalatausasemissa on myös tapahtunut paljon kehitystä ja niiden hankintahinta on muutamassa vuodessa miltei puolittunut. Myös toimintavarmuus on huomattavasti parempi ensimmäisen sukupolven laitteisiin verrattuna ja asemat ovat lähes huoltovapaita. Nyt asennetun aseman vieressä oleva vastaava asema on toiminut yli vuoden ilman toimintahäiriötä ja huoltoa. Neve tarjoaa latauspalvelua yhteistyössä Virta LTD:n kanssa.

Neve sitoutunut edelläkävijänä liikenteen päästöjen vähentämiseen

Tukemalla sähköisen liikenteen kehitystä Lapissa Neve haluaa kantaa oman vastuunsa liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Liikenteen päästöjen vähentäminen on kirjattu konsernin ympäristötavoitteisiin. Konkreettisia toimia ovat olleet muun muassa julkisen latausinfran rakentaminen ja latauspalvelun tarjoaminen sähköautoilijoille, sekä oman ajoneuvokaluston päästöjen vähentäminen Neve haluaa tarjota asiakkailleen paikallisen vaihtoehdon sekä turvata aidon kilpailun ja kohtuulliset hinnat.

Neve on ollut Lapissa edelläkävijä sähköisen liikenteen latausasemien ja latausverkoston rakentamisessa. Yhtiö aloitti latauspalvelun tarjoamisen lokakuussa 2015 ja latauspalvelujen kysyntä on kymmenkertaistunut viidessä vuodessa. Viime vuonna kysyntä kaksinkertaistui edelliseen vuoteen verrattuna. Maaliskuun puolivälistä kesäkuuhun koronapandemiaan liittyvät liikkumisen rajoitteet vähensivät hetkeksi latauspalvelun kysyntää. Lataustapahtumien määrä putosi lähes alkuvuosien tasolle, mutta vuoden 2020 heinäkuusta jo tuli vastaavasti historian vilkkain.

– Latauspalvelun kysynnässä on selvästi nähtävissä matkailun tuoma kausivaihtelu. Heinäkuu on vuoden vilkkain kuukausi, mutta sama kasvutrendi näkyi myös muissa kuukausissa ja jatkuu edelleen. Nyt kuluvasta tammikuusta on tulossa historian vilkkain tammikuu, kertoo sähköisen liikenteen kehityksestä Nevellä vastaava kehityspäällikkö Jouni Karasti.

Kuluvalle vuodelle odotetaan autokaupan piirissäkin sähköautojen todellista läpimurtoa Suomessa, mikä näkyy jo vahvasti myös autokaupan markkinoinnissa. Rinteenkulmassakin on voinut bongata lataamassa uusia sähköautomalleja ja hiljattain myös testiajossa olleen täyssähköisen pikkubussin.

Sähköauto sopii myös Lappiin

Nykyisillä perhekäyttöön tarkoitetuilla sähköautoilla voi Lapissakin jo liikkua huoletta. Toimintasäteet ovat yleisesti noin 300-400 km yhdellä latauksella. Kotilatauksella sähkönkulutus on rahaksi muutettuna noin 2 euroa sadalle kilometrille, joten säästöä matkakuluissa syntyy melkoisesti polttomoottoriin verrattuna. Myös akkuteknologia on kehittynyt ja esimerkiksi Nissan Leaf sähköauton akulle luvataan vähintään 80% kapasiteetti vielä kahdeksan vuoden tai 160 000 km jälkeen.

Faktoja sähköisestä liikenteestä

  • Pikalatausaseman teho on tyypillisesti 50 kW. Suomessa on käytössä jo yli 100 kW asemia.
  • Laadukas kotilatausasema maksaa noin 500 – 1000 €
  • Kotilatauksella sähköauton kulutuskustannus on noin 2 € / 100 km
  • Norjassa sähköautoja on 480000, Ruotsissa 180000 ja Suomessa 55000 (31.12.2020)
  • Sähköauto toimii hyvin myös pakkasella ja toimintasäde lyhenee vain hieman. Sähköautossa ei juurikaan tarvita mm. jähmettyviä nesteitä, kuten moottoriöljyä.
  • Akkujen käyttöikä on pitkä ja ne kierrätetään tarkasti. Akun uusiminen maksaa muutamia tuhansia euroja.