Assari asiakasportaalin usein kysytyt kysymykset

Assari on online-palvelu, jossa voit tarkastella kulutuksiasi ja ilmoittaa vesimittarin lukeman. Assariin rekisteröidytään pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Rekisteröitymisen jälkeen kirjautuminen tapahtuu sähköpostiosoitteella ja valitsemallasi salasanalla. 

Kehitämme Assaria koko ajan ja jatkossa sieltä löytyvät palvelut tulevat monipuolistumaan.

Siirry Assariin

Mitkä kaikki sopimukset ja kulutustiedot Assarista löytyy?

- Sähkön kulutustiedot (Rovaniemen Verkko Oy:n alue)
- Kaukolämmön kulutustiedot
- Veden kulutustiedot

Miksi sopimuksiani ei näy Assarissa? – Syynä voi olla henkilötunnuksen puuttuminen asiakastietojärjestelmästämme tai sitten sopimus on vain toisen puolison nimissä tai jos olet uusi omistaja eikä sopimustietoja ole vielä päivitetty järjestelmäämme. Rovakaira Oy:n  tai muiden sähkönsiirtoyhtiöiden verkkoalueiden sähkönkäyttöpaikkojen tiedot eivät myöskään näy Assarissa.

Mistä löydän tiedot laskuistani? – Laskutietojen tuominen Assariin on kehityslistallamme. Mikäli olet valinnut laskutustavaksi e-laskun, löytyvät laskut verkkopankistasi. Hukkaan menneestä laskusta voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme esimerkiksi chatissa.

Miksi vesimittarin lukeman ilmoituslomakkeella ei näy käyttöpaikan ja vesimittarin numeroita? – Sisään kirjautuneelle asiakkaalle käyttöpaikan ja vesimittarin numerot tulevat näkymään automaattisesti. Mikäli lukeman ilmoittaa ilman kirjautumista, tulee käyttöpaikan ja mittarin numerot täyttää itse.

Mistä tiedän, että ilmoittamani vesilukema tulee perille? Pitääkö minun ilmoittaa se vielä erikseen asiakaspalveluun? – Riittää, että ilmoitat lukeman Assarin kautta ja saat näytölle ilmoituksen ”Kiitos lukeman ilmoituksesta”. Voit myös valita kuittauksen lukeman lähetyksestä sähköpostiisi. Ilmoittamasi lukeman perusteella saat seuraavassa laskutuksessa veden tasauslaskun ja kulutusarvio päivittyy automaattisesti.

Kuinka pitkälle näen kulutustietojen historian? – Sähkön ja kaukolämmön kulutustiedot löytyvät tällä hetkellä v. 2017 alista asti. Pidemmän ajan historiatieto on tulossa Assariin. Veden kulutustiedot näkyvät koko asiakkuuden ajalta niiltä osin kun mittarilukemia on ilmoitettu.

Mistä saan raportin pitemmältä ajalta? – Voit pyytää kulutustietoja Assarin palautelomakkeen kautta tai asiakaspalvelustamme vaikkapa chatin kautta osoitteessa neve.fi/chat

Miksi veden kulutustiedot näkyvät vain yhden kuukauden kohdalla? – Veden kulutukset näkyvät Assarissa ilmoitettujen lukemien perusteella. Jos lukeman ilmoitaa kerran vuodessa, näkyy koko vuoden kulutus ilmoituskuukauden kohdalla. Mikäli lukeman ilmoittaa joka kuukausi, näkyy kulutustiedot tasaisesti jokaisen ilmoituskuukauden kohdalla.

Kuinka usein veden lukema tulee ilmoittaa? – Lukeman voit ilmoittaa vaikka joka kuukausi. Tällöin pystyt seuraamaan kulutuksia tasaisemmin Assarissa ja aina lukeman ilmoittamisen jälkeen saat tasauslaskun seuraavassa laskutuserässä.

Vesisopimus on sekä minun että puolison nimissä. Miksi kulutuksen silti näkyvät vain toiselle? – Veden kulutustiedot näkyvät sille sopimuskumppanille, jonka tiedot ovat asiakasjärjestelmässämme 1. asiakkaana. Tämä ominaisuus johtuu järjestelmästämme ja tulee korjaantumaan tulevaisuudessa.

Voinko tehdä uuteen asuntoon sähkösopimuksen Assarin kautta? - Sähkösopimus solmitaan aina asiakkaan valitseman sähkönmyyjän kanssa. Myös sähkösopimuksen päättäminen poismuuttaessa ilmoitetaan omalle sähkönmyyjälle. Sähkön osalta Assarista löytyy vain sähkönsiirron sopimus-, kulutus- ja laskutustiedot.