Assari asiakasportaalin usein kysytyt kysymykset

Assari on online-palvelu, jossa voit tarkastella kulutuksiasi, laskutietojasi ja ilmoittaa vesimittarin lukeman. Assariin rekisteröidytään pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Rekisteröitymisen jälkeen kirjautuminen tapahtuu sähköpostiosoitteella ja valitsemallasi salasanalla. 

Kehitämme Assaria koko ajan ja jatkossa palvelut tulevat monipuolistumaan.

Siirry Assariin

Mistä pystyn muuttamaan yhteystietoni? - Nykyiset yhteystietosi löytyvät Sopimukseni -kohdasta. Jos huomaat puuttuvia tai vääriä tietoja, voit ilmoittaa siitä meille oikeassa yläkulmassa löytyvän kolmen viivan takaa kohdasta Yhteystietojen muutos.

Miten pystyn muuttamaan käyttäjätunnuksen? - Käyttäjätunnuksen eli kirjautumisessa annettavan sähköpostiosoitteen muuttamisesta laita meille viestiä oikealla yläkulmassa olevan kolmen viivan takaa kohdasta Ota yhteyttä. Muutamme käyttäjätunnuksen ja ilmoitamme sinulle, kun uusi käyttäjätunnus on käytössä. 

Mitkä kaikki sopimukset ja kulutustiedot Assarista löytyy?

- Sähkön kulutus- ja sopimustiedot(Rovaniemen Verkko Oy:n alue)
- Kaukolämmön kulutus- ja sopimustiedot
- Veden kulutustiedot

Miksi sopimuksiani ei näy Assarissa? – Syynä voi olla henkilötunnuksen puuttuminen asiakastietojärjestelmästämme tai sitten sopimus on vain toisen puolison nimissä tai jos olet uusi omistaja eikä sopimustietoja ole vielä päivitetty järjestelmäämme. Rovakaira Oy:n  tai muiden sähkönsiirtoyhtiöiden verkkoalueiden sähkönkäyttöpaikkojen tiedot eivät myöskään näy Assarissa.

Mistä löydän tiedot laskuistani? – Assarista löytyy tällä hetkellä sähkönsiirron ja kaukolämmön laskujen tiedot ja pdf kuvat. Laskutietodot löytyvät 10/2021 lähtien. Vanhempia laskuja voit pyytää asiakaspalvelustamme. Mikäli olet valinnut laskutustavaksi e-laskun, löytyvät laskut myös verkkopankistasi. Hukkaan menneestä laskusta voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme esimerkiksi chatin kautta.

Miten voin siirtää laskun eräpäivää? - Laskut löytyvät Laskuni -osiosta. Tällä hetkellä Assarista löytyy sähkönsiirron ja kaukolämmön laskut. Valitse siirrettävä maksamaton lasku ja valitse Siirrä. Voit siirtää laskun eräpäivää maksimissaan 14vrk. Saat eräpäivän siirron jälkeen vahvistuksen uudesta eräpäivästä.

Miksi vesimittarin lukeman ilmoituslomakkeella ei näy käyttöpaikan ja vesimittarin numeroita? – Sisään kirjautuneelle asiakkaalle käyttöpaikan ja vesimittarin numerot tulevat näkymään automaattisesti. Mikäli lukeman ilmoittaa ilman kirjautumista, tulee käyttöpaikan ja mittarin numerot täyttää itse.

Mistä tiedän, että ilmoittamani vesilukema tulee perille? Pitääkö minun ilmoittaa se vielä erikseen asiakaspalveluun? – Riittää, että ilmoitat lukeman Assarin kautta ja saat näytölle ilmoituksen ”Kiitos lukeman ilmoituksesta”. Voit myös valita kuittauksen lukeman lähetyksestä sähköpostiisi. Ilmoittamasi lukeman perusteella saat seuraavassa laskutuksessa veden tasauslaskun ja kulutusarvio päivittyy automaattisesti.

Mistä näen ilmoittamani lukemat? - Ilmoitettu vesilukema näkyy, kun klikkaat kulutuspalkin kohdalla.

Kuinka pitkälle näen kulutustietojen historian? – Sähkön ja kaukolämmön kulutustiedot löytyvät tällä hetkellä v. 2017 alista asti. Pidemmän ajan historiatieto on tulossa Assariin. Veden kulutustiedot näkyvät koko asiakkuuden ajalta niiltä osin kun mittarilukemia on ilmoitettu.

Mistä saan raportin pitemmältä ajalta? – Voit pyytää kulutustietoja asiakaspalvelustamme vaikkapa chatin kautta osoitteessa neve.fi/chat

Miksi veden kulutustiedot näkyvät vain yhden kuukauden kohdalla? – Veden kulutukset näkyvät Assarissa ilmoitettujen lukemien perusteella. Jos lukeman ilmoittaa kerran vuodessa, näkyy koko vuoden kulutus ilmoituskuukauden kohdalla. Mikäli lukeman ilmoittaa joka kuukausi, näkyy kulutustiedot tasaisesti jokaisen ilmoituskuukauden kohdalla.

Kuinka usein veden lukema tulee ilmoittaa? – Lukeman voit ilmoittaa vaikka joka kuukausi. Tällöin pystyt seuraamaan kulutuksia tasaisemmin Assarissa ja aina lukeman ilmoittamisen jälkeen saat tasauslaskun seuraavassa laskutuserässä.

Vesisopimus on sekä minun että puolison nimissä. Miksi kulutuksen silti näkyvät vain toiselle? – Veden kulutustiedot näkyvät sille sopimuskumppanille, jonka tiedot ovat asiakasjärjestelmässämme 1. asiakkaana. Tämä ominaisuus johtuu järjestelmästämme ja tulee korjaantumaan tulevaisuudessa.

Voinko tehdä uuteen asuntoon sähkösopimuksen Assarin kautta? - Sähkösopimus solmitaan aina asiakkaan valitseman sähkönmyyjän kanssa. Myös sähkösopimuksen päättäminen poismuuttaessa ilmoitetaan omalle sähkönmyyjälle. Sähkön osalta Assarista löytyy vain sähkönsiirron sopimus-, kulutus- ja laskutustiedot.