Usein kysytyt kysymykset asukkaan sähkölaskusta, sähkösopimuksesta ja sähkön kulutuksesta
Miksi minulle tulee kaksi sähkölaskua?
Sähkölasku koostuu sähkön siirrosta ja sähkön myynnistä. Paikallinen verkkoyhtiö eli Rovaniemen keskustan alueella Rovaniemen Verkko Oy laskuttaa sähkön siirron, joka koostuu siirretyistä kilowattitunneista sekä valtiolle maksettavista sähköverosta ja arvonlisäverosta. Sähkön myynnistä laskuttaa valitsemasi sähkönmyyntiyhtiö. Aikaisemmin olet voinut saada samalla laskulla sähkönsiirron ja sähkönmyynnin, mutta jatkossa laskut tulevat kaikille asiakkaillemme erillisinä.
Päätin sähkösopimukseni, milloin saan loppulaskun?
Laskutamme kerran kuukaudessa ja loppulasku tulee saman rytmin mukaisesti. Normaalisti seuraavan kuukauden ensimmäisellä viikolla.
Miksi sähkönsiirto ja sähkönmyynti tulee eri laskulla?
Verkkoyhtiö, eli paikallinen jakeluverkonhaltija laskuttaa siirron osuuden ja valitsemanne sähkön myyntiyhtiö laskuttaa myynnin osuuden. Myyntiyhtiön asiakas voi aina valita itse, mutta siirtoyhtiö määräytyy asuinalueen mukaan
Voinko solmia sähkösopimuksen tuttavani/sukulaiseni puolesta?
Sähkösopimusta ei voi tehdä kolmannen osapuolen puolesta, vaan sopimus tulee tehdä henkilökohtaisesti.
Voiko alaikäinen solmia sähkösopimuksen?
Lähtökohtaisesti ei voi. Mikäli muuttaja on alaikäinen, voidaan sähkösopimus tehdä huoltajan tai muun täysi-ikäisen henkilön nimiin.
Päivittyykö uusi osoite postin/maistraatin ilmoituksella myös Nevelle?
Ei päivity. Osoitteenmuutos tulee aina ilmoittaa Nevelle erikseen.
Unohdin päättää sähkösopimukseni kun muutin pois asunnosta. Voinko päättää sen jälkikäteen muuttopäivälle?
Poismuuttajan vastuulla on päättää oma sähkösopimus. Mikäli poismuutosta ilmoitetaan jälkikäteen, päätetään sopimus tavallisesti ilmoituspäivään ja loppulaskutetaan siihen asti.
Mihin kuuluu ilmoittaa poismuutosta ja sähkösopimuksen päättämisestä?
Sähkösopimuksen päättäminen ilmoitetaan aina sähkönmyyjälle. Sinun ei tarvitse erikseen olla sähkösiirtoyhtiöön yhteydessä, vaan sähkönmyyjäsi päättää sopimuksen.
Miksi sama maksumuistutus tulee kahteen kertaan? Pitääkö kummatkin laskut maksaa?
Sain maksumuistutuksen. Voinko vielä maksaa laskun alkuperäisellä laskulla?
Sain maksumuistutuksen. Onko minulle nyt luottotiedoissa merkintä?
Olen hukannut sähkölaskuni tai en ole saanut sitä ollenkaan. Mitä voin tehdä?
Onko omia kulutuksia mahdollista seurata mitenkään?
Myyn/Ostin omakotitalon, mitä minun tulee tehdä, jotta sähköliittymä siirtyy uudelle omistajalle/minulle?
Minulla on käytössä aikasähkötariffi. Miksi sähkökeskuksesta kuuluu kolahdus iltaisin aina eri aikaan? Toimiiko yösähkön päällekytkeytyminen silloin oikein?

-
Kodin Aurinkosähkö Premium
Aurinkosähköjärjestelmiä valmiina paketteina eurooppalaisella Naps Saana -paneelistolla.
Tarjous alk. 4 305,00 € (sis. alv. 24 %) -
Työmaan Sähköliittymä
Työmaan sähköliittymä on tarkoitettu väliaikaiseksi sähköliittymäksi rakennustyömaille.