Usein kysytyt kysymykset sähkölaskusta, sähkösopimuksesta ja sähkön kulutuksesta

Sähkösopimukset ja laskutus

Miksi tarvitsen sähkösopimuksen? 

Jotta voit käyttää kotonasi sähköä, tarvitset  sekä sähkönsiirto että sähkönmyyntisopimuksen. Voit valita sähkönmyyjäsi ja kilpailuttaa sähkösopimuksesi. Sähkönsiirtosopimus tehdään sen jakeluverkonhaltijan kanssa, jonka alueella kiinteistö sijaitsee. 

Muutin juuri kerrostaloasunnosta toiseen. Miten teen sähkösopimuksen? 

Sähkösopimus ja siihen liittyvät muutokset tehdään omalle sähkönmyyjällesi. Myyjän yhteystiedot löytyvät esimerkiksi sähkölaskulta tai voit kilpailuttaa oman sähkösopimuksesi Energiamarkkinaviraston ylläpitämälllä ja puolueettomalla sivustolla osoitteessa www.sahkonhinta.fi.  Sähkönmyyjäsi ilmoittaa uuden asuntosi osoitetiedot meille ja sähkönsiirtosopimus muodostuu sitä kautta automaattisesti. Rovaniemen Verkko Oy toimii verkkoyhtiönä ja on sähkönsiirtäjäsi. Sähkön siirron osuutta ei voi kilpailuttaa. 

Myyn/Ostin omakotitalon, mitä minun tulee tehdä, jotta sähköliittymä siirtyy uudelle omistajalle/minulle?

Sähköliittymä on irtainta omaisuutta. Sähköliittymän siirtymisestä tulee olla maininta kauppakirjassa. Ostajan tai myyjän tulee toimittaa kopio kauppakirjasta tai ilmoittaa kaupasta muulla kirjallisella dokumentilla sähkönsiirtoyhtiölle. Lomake liittymänsiirtoon löytyy täältä. Omistusoikeuden siirtymisen jälkeen lähetämme uudelle omistajalle sopimukset allekirjoitettavaksi. Muistathan ilmoittaa omasta muutosta myös sähkönmyyjällesi. 

Päivittyykö uusi osoite postin/maistraatin ilmoituksella myös Nevelle? 

Ei päivity. Osoitteenmuutos tulee aina ilmoittaa Nevelle erikseen.

Miksi minulle tulee kaksi sähkölaskua? 

Sähkölasku koostuu sähkön siirrosta ja sähkön myynnistä. Paikallinen verkkoyhtiö eli Rovaniemen keskustan alueella Rovaniemen Verkko Oy laskuttaa sähkön siirron, joka koostuu siirretyistä kilowattitunneista sekä valtiolle maksettavista sähköverosta ja arvonlisäverosta. Sähkön myynnistä laskuttaa valitsemasi sähkönmyyntiyhtiö. Aikaisemmin olet voinut saada samalla laskulla sähkönsiirron ja sähkönmyynnin, mutta jatkossa laskut tulevat kaikille asiakkaillemme erillisinä. 

Voinko solmia sähkösopimuksen tuttavani/sukulaiseni puolesta? 

Sähkösopimusta ei voi tehdä kolmannen osapuolen puolesta, vaan sopimus tulee tehdä henkilökohtaisesti. 

Voiko alaikäinen solmia sähkösopimuksen? 

Lähtökohtaisesti ei voi. Mikäli muuttaja on alaikäinen, voidaan sähkösopimus tehdä huoltajan tai muun täysi-ikäisen henkilön nimiin.

Päätin sähkösopimukseni, milloin saan loppulaskun? 

Laskutamme kerran kuukaudessa ja loppulasku tulee saman rytmin mukaisesti. Normaalisti seuraavan kuukauden ensimmäisellä viikolla.

Unohdin päättää sähkösopimukseni kun muutin pois asunnosta. Voinko päättää sen jälkikäteen muuttopäivälle? 

Poismuuttajan vastuulla on päättää oma sähkösopimus. Mikäli poismuutosta ilmoitetaan jälkikäteen, päätetään sopimus tavallisesti ilmoituspäivään ja loppulaskutetaan siihen asti.

Miksi sama maksumuistutus tulee kahteen kertaan? Pitääkö kummatkin laskut maksaa? 

Mikäli sähkösopimus on kahden henkilön nimissä, lähetetään sama maksumuistutus kummallekin sopimuskumppanille erikseen. Lasku kuitenkin tulee maksaa vain kerran.

Sain maksumuistutuksen. Voinko vielä maksaa laskun alkuperäisellä laskulla? 

Jotta perintäkulut eivät jää maksamatta ja kerry jatkossa suuremmiksi, tulee maksaminen suorittaa muistutuslaskulla. Mikäli käytät maksamiseen alkuperäistä laskua, tulee perintäkulut kuitenkin suorittaa perintäyhtiölle. Laskun eräpäivän siirrosta tässä vaiheessa kannattaa olla yhteydessä maksumuistutuksen lähettäneeseen perintäyhtiöön.

Sain maksumuistutuksen. Onko minulle nyt luottotiedoissa merkintä?

Maksumuistutus ei aiheuta merkintää luottorekisteriin. Mahdollinen merkintä luottorekisteriin tulee vasta käräjäoikeuden käsittelyn jälkeen. Perinnän vaiheista voit lukea lisää perintäyhtiön nettisivuilta.

Olen hukannut sähkölaskuni tai en ole saanut sitä ollenkaan. Mitä voin tehdä? 

Paperilaskussa on aina riski laskun hukkumisesta. Siirtymisellä e-laskuun varmistat, että laskut pysyvät tallessa ja saat ne aina ajallaan. E-laskusopimuksen solmit helposti omassa verkkopankissasi. Hukkaan menneen laskun tiedot voit kuitenkin pyytää asiakaspalvelustamme.


Sähkönkulutus ja kulutuksen seuranta

Onko omia kulutuksia mahdollista seurata mitenkään? 

Rekisteröitymällä Neven asiakasportaali Assariin, pääset seuraamaan kulutuksiasi sekä graafisessa että Excel-muodossa. Assari löytyy osoitteesta neve.fi/assari.

Tuleeko minun ilmoittaa sähkömittarinlukema teille? 

Ei tarvitse. Rovaniemen Verkon alueella mittarit ovat etäluettavia. Omaa sähkönkulutustasi voit seurata kirjautumalla Assari -palveluun.

Minulla on käytössä aikasähkötariffi. Miksi sähkökeskuksesta kuuluu kolahdus iltaisin aina eri aikaan? Toimiiko yösähkön päällekytkeytyminen silloin oikein? 

Mikäli on sähkölämmitteinen talo ja käytössä aikasähkötariffi, laskutetaan yöaikainen ja päiväaikainen sähkönsiirto eri hinnalla. Rovaniemen Verkolla yösähkö on käytössä yhtämittaisesti klo 22.00 – 07.00. Rovaniemen Verkon sähkömittarit vaihtavat tariffin aina sekunnilleen oikeaan aikaan. Tariffikello käy virallista aikaa. Lämmityksen ohjaus, joka sähkönkäyttäjälle kuuluu mittarikeskuksesta kolahduksena, tapahtuu noin 0 -15 minuutin viiveellä. Tällä satunnaisvaihtelulla tasataan sähköverkon kuormitustilannetta ja vältetään haitalliset kuormituspiikit. Edullisempi yösähkön laskutus alkaa kuitenkin aina kaikille samaan aikaan, huolimatta siitä, mihin aikaan asiakkaan sähkölämmitys kytkeytyy iltaisin päälle.
Sähkömittari
  1. Yrityksen sähköliittymä
    Yrityksen sähköliittymä

    Yrityksen sähköliittymä on tarkoitettu tyypillisesti kiinteistö- ja asunto-osakeyhtiöille, teollisuushalleille sekä liikekiinteistöille tai muille kiinteistöille, joissa tehon tarve on suuri.

  2. Kodin Sähköliittymä
    Kodin Sähköliittymä

    Sähköliittymä omakotitaloon.

    Tarjous alk. 2 604,00 € (sis. alv. 24 %)