Usein kysyttyä vedestä

  • Tarvitseeko lisätä astianpesukoneeseen suolaa? Rovaniemellä vesi on pehmeää, joten ei tarvitse.

  • Miten vesilukema ilmoitetaan ja kuinka usein? – Rekisteröitymällä Assariin osoitteessa neve.fi/assari, voit ilmoittaa lukeman, vaikka joka kuukausi, jolloin pystyt myös seuraamaan kulutuksiasi ilmoittamiesi lukemien mukaisesti. Vesilukeman voit ilmoittaa myös suoraan asiakaspalveluumme henkilökohtaisesti, puhelimella, chatissa tai sähköpostilla. Vesilaitoksen toimesta lukemaa pyydetään kerran vuodessa lukemakortilla.
  • Miksi laskutetaan arviota, vaikka on etäluettava mittari? – Osa etämittareista luetaan autoajoina, jolloin lukuväli voi joissain tapauksissa olla harvemmin. Tällöin voidaan laskuttaa arviolaskuna. Laskutus tasataan aina kun lukema saadaan. Halutessasi voit ilmoittaa lukeman myös itse vaikka joka kuukausi osoitteessa neve.fi/assari.

  • Miksi maksan perusmaksua, vaikka en joka kuukausi käytä vettä, esimerkiksi loma-asunnossa? Perusmaksulla katetaan liittymän ylläpitokustannuksia ja liittymä on koko ajan käytettävissä.

  • Päivittyykö uusi osoite postin/maistraatin ilmoituksella myös Nevelle? – Ei päivity. Osoitteenmuutos tulee aina ilmoittaa Nevelle erikseen.

  • Miksi sama maksumuistutus tulee kahteen kertaan? Pitääkö kummatkin laskut maksaa? – Mikäli vesisopimus on kahden henkilön nimissä, lähetetään sama maksumuistutus kummallekin sopimuskumppanille erikseen. Lasku kuitenkin tulee maksaa vain kerran.

  • Sain maksumuistutuksen. Voinko vielä maksaa laskun alkuperäisellä laskulla? – Jotta perintäkulut eivät jää maksamatta ja kerry jatkossa suuremmiksi, tulee maksaminen suorittaa muistutuslaskulla. Mikäli käytät maksamiseen alkuperäistä laskua, tulee perintäkulut kuitenkin suorittaa perintäyhtiölle. Laskun eräpäivän siirrosta tässä vaiheessa kannattaa olla yhteydessä maksumuistutuksen lähettäneeseen perintäyhtiöön.

  • Sain maksumuistutuksen. Onko minulle nyt luottotiedoissa merkintä? – Maksumuistutus ei aiheuta merkintää luottorekisteriin. Mahdollinen merkintä luottorekisteriin tulee vasta käräjäoikeuden käsittelyn jälkeen. Perinnän vaiheista voit lukea lisää perintäyhtiön nettisivuilta.

  • Olen hukannut vesilaskuni tai en ole saanut sitä ollenkaan. Mitä voin tehdä? – Paperilaskussa on aina riski laskun hukkumisesta. Siirtymisellä e-laskuun varmistat, että laskut pysyvät tallessa ja saat ne aina ajallaan. E-laskusopimuksen solmit helposti omassa verkkopankissasi. Hukkaan menneen laskun tiedot voit kuitenkin pyytää asiakaspalvelustamme.

  • Miten pitää toimia kiinteistön omistuksen siirtyessä? Mitä pitää tehdä, kun myy tai ostaa kiinteistön? – Uuden omistajan tulee toimittaa kauppakirja tai muu dokumentti, jossa on maininta liittymien siirtymisestä sekä uuden omistajan laskutustiedot. Sekä myyjän että ostajan vastuulla on huolehtia muuttopäivän mittarinlukeman ilmoittamisesta, jotta laskutus siirtyy uudelle omistajalle haluttuna päivänä.

  • Miten toimin, kun vuokraan omakotitalon? – Jos vesimaksu ei kuulu vuokraan, tulee toimittaa vuokrasopimuksesta kopio sekä vesimittarilukema muuttopäivältä.

  • Voiko vuosikulutusarvioita pienentää/suurentaa – Kyllä voi. Vuosikulutusarvion muutosta varten tarvitsemme vesimittarilukeman, joka päivittää vuosikulutusarvion. Myös kiinteistön asukasmäärän muutokset otetaan huomioon.
Hakuehtoihin sopivia tuotteita ei löydy.