Usein kysytyt kysymykset omakotitalon valokuituliittymän hankintaan, rakentamiseen sekä laajakaista- ja viihdepalveluihin liittyen


Liittymä ja kaapelointi

Mitä tuotteen Valokuituliittymä omakotitaloon toimitus sisältää? 

Käyttövalmis perustoimitus sisältää:

  • Valokuitukaapelin kaivuu- ja asennustyöt Neven runkoverkosta tontin rajalle (maks. 50 metriä). Mikäli kaivuumatka on enemmän kuin 50 metriä, hinta määräytyy rakentamismatkan perusteella.
  • Valokuitukaapelin kaivuu- ja asennustyöt tontilla
  • Kaapelin läpiviennin sisälle (tekniseen tilaan)
  • Teletekniset työt
  • Asennustarvikkeet
  • Valokuitupäätelaitteen (sisältää 4xRJ45 -liitännät 1000/1000 ja palomuurin)
  • Asiantuntijoidemme avut ja neuvot koko liittymän toimituksen ajan
  • Kytkentäkäynti (1 kerta)

Kuinka toimintavarma palvelu on?

Erittäin toimintavarma. Rakennamme täysin uutta ja modernia verkkoa. Valokuitutekniikka on luotettavin tekniikka nykyaikaiseen tiedonsiirtoon ja esimerkiksi 5G mobiiliverkko edellyttää valokuitua. Valokuitu on aikaisemmin ollut käytössä runkoverkoissa.

Mikä on kuituliittymän arvioitu toimitusaika?

Töiden aloitusajat ja arvioidut toimitusajat riippuvat alueesta. Yleisesti pyrimme tekemään työt niin, että vuoden aikana rakennetut uudet liittymät toimivat vuoden loppuun mennessä.

Kuinka pitkään liittymiä tarjotaan rakennuskauden erikoishinnoilla?

Kampanjahinnat ovat voimassa erikseen ilmoitetun kampanja-ajan tai kunnes alueen päärakentamisvaihe on ohi.

Voinko saada liittymähintaan alennusta? 

Voit kaivaa tonttisi osuuden itse, jolloin saat liittymähinnasta alennusta -150 €.

Saako valokuituliittymästä kotitalousvähennystä?

Liittymän rakentamisesta ei tällä hetkellä saa kotitalousvähennystä. Emme erittele työn osuutta liittymähinnasta, koska alueet ovat urakkahinnoiteltuja ja liittymät tarjoushinnoiteltuja. Alueille on laskettu urakkahinta koko alueen kaivuu- ja asennustöistä.
Jos hinta eriteltäisiin liittymittäin, muodostuisi liittymien hinnat liittymähinnasta sekä kaivuu- ja asennustöistä kohteesta riippuen.

Mitä kautta kaapeli tuodaan tontilleni?

Valokuitukaapeli tuodaan tontille yleisten teiden tai katujen kautta.

Voinko vaikuttaa kaapelinreittiin tontillani?

Voit vaikuttaa kaapelin kulkuun tontillasi. Otamme toiveesi huomioon. 

Kuinka syvään kaapelointi tulee kaivaa omalle pihalle?

Suositeltava asennussyvyys on noin 40 cm.

Kuinka jyrkkiä mutkia kaapelikanavassa voi olla?

Korkeintaan 45 asteen mutkia

Tuleeko kaapelin reitin olla suora?

Kaapeli pyritään tuomaan mahdollisimman suoraa reittiä.

Jos kaapeli on pakko viedä rakennuksen seinän läpi, kuinka suuri reikä seinään on tehtävä?

Seinään porattavan reikä on n. 6-8mm. Läpivientikaapelin halkaisija on noin 5 mm.  Tämä on tarpeen, mikäli kohteessa ei ole valmista putkitusta.

Tuleeko kaapelointi vetää ulkona sijaitsevan sähköpääkeskuksen kautta?

Ei tarvitse. Kaapelointi voidaan tuoda suoraan seinän läpi tai käyttämällä olemassa olevia putkituksia.
Putkeen laitetaan vetolanka valmiiksi ja liitokset tehdään tehdasvalmisteisia osia käyttäen.

Palveluiden kytkentä ja laitteet

Mikä on päätelaite? Täytyykö minun ostaa sellainen? 

Päätelaite on tietoliikenneyhteyden päässä oleva laite, jonka avulla varsinainen kommunikointi tietoliikenneyhteyden yli tapahtuu. Päätelaite sisältyy valokuituliittymän hintaan. 

Saako teiltä opastusta päätelaitteen sijoittamisessa oikeaan paikkaan talossamme?

Kyllä, asentajamme neuvoo tässä. Urakoitsijamme ottaa yhteyttä ennen töiden aloittamista tontilla.

Kytketäänkö kuitupäätelaite pistorasiaan?

Kuitupäätelaite tarvitsee pistorasian toimiakseen.

Millaisia ovat päätelaitteet ja niiden mallit?

Voit lukea päätelaitteiden ja lisälaitteiden teknisistä ominaisuuksista täällä.   

Onko päätelaitteessa tavallinen lähiverkkoliitäntä Rj45, jolla laitteen voi liittää rakennuksen lähiverkkoon ja viedä langattoman tukiaseman parempaan sijaintiin. Ellei, millä tavoin kuitupäätelaite liitetään WiFi-tukiasemaan?

Laitteessa on 1-4 kpl RJ45-liitäntöjä (giga ethernet). Kuitupäätelaite ei sisällä WiFiä mutta tukiaseman voi tilata verkkokaupastamme. Tukiaseman voi liittää kuitupäätelaitteen LAN-porttiin ethernet-kaapelilla.

Tarvitseeko sisäverkkoon tehdä muutoksia, kun hankkii valokuituliittymän?

Sisäverkkoon ei välttämättä tarvitse tehdä muutoksia. Sisäverkon voi toteuttaa täysin langattomasti asunnon sisällä. Tarpeet muutoksille tulevat omista käyttötoiveista sekä sisäverkon koosta ja rakennuksen muodosta.

Kuinka voin parantaa taloni sisäverkkoa?

Meiltä löydät myös laadukkaat wi-fi tukiasemat, joilla parannat kotisi verkon kattavuutta. Kun kodin langaton verkko on kunnossa, toimii yhteys yhtä laadukkaasti talon jokaisessa huoneessa. Laitteet voit tilata kätevästi verkkokaupastamme. 

Laajakaista

Voinko tilata laajakaistan ilman valokuituliittymää? 

Et voi. Laajakaistapalvelumme toimii ainoastaan Neven valokuituverkossa.

Mitkä ovat laajakaista nopeusvaihtoehdot? 

Netin nopeusvaihtoehdot ovat 250-1000 Mb/s.

Miten laajakaistan lähtö-ja tulonopeudet vaihtelevat?

Nopeutemme ovat symmetrisiä, jolloin niiden lähtö- ja tulonopeus on yhtä nopea: 250/250 Mb/s, 500/500 Mb/s sekä 1000/1000 Mb/s.

Minkälaisia ovat liittymien nopeuksien todelliset vaihteluvälit?

Kodin laajakaista 250 nettipalvelun tyypillinen nopeuden vaihteluväli on 70-100%, ollen normaalisti 85-95% palvelun enimmäisnopeudesta ja aina vähintään 70% nimellisnopeudesta.
Nopeampien nopeusluokkien kohdalla nopeus (vaihteluväli ja normaalinopeus) on riippuvainen sekä käytetyn laitteiston kyvykkyydestä nopeuden hyödyntämiseen, että kulloinkin käytettävän verkkoresurssin koko yhteysvälin nopeudesta.  
Netin vertailukelpoinen nopeus tulee aina mitata päätelaitteen langallisesta portista. Huomioithan, että Wifin kautta mitattu nopeus on alhaisempi kuin langallinen.

Voinko nostaa laajakaistayhteyteni nopeutta myöhemmin?

Voit nostaa yhteysnopeutta ilmoittamalla siitä asiakaspalveluumme, esim.chat-palvelumme kautta.   

Onko mahdollista saada nettiyhteys ja tv-palvelut kauttanne koko taloyhtiöön tai yksittäisiin asuntoihin?

On mahdollista. Taloyhtiö voi tilata valokuituliittymän, jos sellaista ei vielä osoitteessa ole. Hinnat riippuvat tilatusta palvelusta. Toimitusaika riippuu osoitteesta ja runkoverkkomme läheisyydestä.

Kaapeli-TV- ja viihdepalvelu

Voinko tilata kaapeli-TV-palvelun ilman valokuituliittymää? 

Et voi. Kaapeli-TV-palvelumme toimii ainoastaan Neven valokuituverkossa. 

Mitä kanavia TV-palvelussa on?

Kaapeli-tv-palveluun kuuluun n. 30 kpl peruskanavia. Ajantasaisen tiedon palveluun kuuluvista peruskanavista löydät neve.fi/kanavapakettimme.-sivustolla olevasta hinnastosta. 

"Kanavat HD-laadulla" - Mitä tarkoittaa HD?

Teräväpiirto- eli HD (High Definition) -lähetykset tarjoavat entistä tarkemman kuvan, kirkkaammat värit ja aiempaa paremmin toistuvat yksityiskohdat. 

Mikä on TV-kortti? Tarvitsenko sellaisen?

TV-kortilla saat näkymään kuukausittain vaihtuvan bonuskanavan sekä 3 lisäkanavaa. Tarvitset TV-kortin myös silloin kun haluat tilata maksullisia kanavapaketteja. 

Voinko tilata jostain TV-palveluuni lisää kanavia?

Meiltä löytyy kattava valikoima maksullisia kanavapaketteja. Valikoimaan voit tutustua täällä. Voit hallinnoida kanavapakettitilauksiasi Omahallinta.fi -palvelussa, johon saat tunnukset asiakaspalvelustamme.

Miten saan TV-kortin toimimaan?

TV-kortti ja digiboksi tai CI+-kortinlukija tulee linkittää toisiinsa. Linkitys tulee tehdä asiakaspalvelumme kautta. Linkitystä varten tarvitset linkitettävänpäätelaitteen (CI+ -kortinlukija tai digiboksi), linkitysnumeron (CHIP-ID) sekä TV-kortin numeron.

MIkä on kortinlukija? Tarvitsenko sellaisen?

Televisioon liitettävä lisälaite, johon ohjelmakortti laitetaan. Kortinlukijaa tarvitaan, jos halutaan katsoa maksu-tv-ohjelmia, eikä televisiossa ei ole sisäänrakennettua kortinlukijaa tai televisioon ei ole liitetty digiboksia. Kortinlukijan voit tarvittaessa tilata verkkokaupastamme.

Sopimukset ja laskutus

Minulla on määräaikainen sopimus toisen operaattorin kanssa, voinko silti tilata valokuituliittymän? 

Voit tilata Neveltä valokuituliittymän. Sinun tulee tehdä sopimus sekä valokuituliittymästä että siihen kytkettävistä palveluista kanssamme. Kytkemme palvelut käyttöösi kun nykyinen sopimuksesi on päättynyt. Näin vältyt päällekkäisiltä sopimuksilta ja laskutukselta. 

Tilasin valokuituliittymän helmikuussa, mutta toimituksen lupasitte minulle vasta syksyllä. Pitääkö minun maksaa liittymä jo nyt?

Ei. Liittymä ja siihen kytkettävät palvelut laskutamme vasta kun liittymäsi on kokonaan rakennettu ja palvelut ovat käytettävissäsi.

Kuinka pitkä on sopimuksen kesto?

Määräaikaisen sopimuksen kesto kuluttajasopimuksissa on enintään 24 kk. Kaapeli-TV-palvelusopimus on voimassa toistaiseksi. 

Kuinka voin irtisanoa palvelut?

Määräajan jälkeen palvelu jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Tällöin sen voi irtisanoa 2 viikon irtisanomisajalla ilmoittamalla asiakaspalveluumme.

Kuka toimii verkko-operaattorina?

Napapiirin Energia ja Vesi Oy:n tytäryhtiö Napapiirin Kuituverkot Oy. 

Minne ja miten ilmoitan havaitsemistani vioista?

Vioista tulee ilmoittaa asiakastukeemme joko puhelimitse kuluttajat 016 331 6566 / yritykset 016 331 6567, sähköpostitse tai verkkosivuilta löytyvällä vikailmoituslomakkeella.

Millaiset laskutustavat ovat valittavissa?

E-lasku ja paperilasku. Laskutusjakso on yksi (1) kuukausi. E-laskusopimuksen voit tehdä omassa verkkopankkissasi. 

Mitä tapahtuu kun muutan pois kiinteistöstä, jossa on Neven valokuituliittymä? 

Voit irtisanoa sopimuksesi käyttämällä sähköistä muuttoilmoitustamme.

Olen muuttamassa kiinteistöön, jossa on jo Neven valokuituliittymä käytössä. Tuleeko minun maksaa liittymähinta uudelleen? 

Ei tarvitse. Sinun tarvitsee tehdä palvelusopimus vain laajakaista- ja/tai kaapeli-TV-palvelusta, jotta palvelu voidaan kytkeä sinun käyttöösi.